قيمت خودرو‌هاي داخلي در بازار

ادامه مطلب

حادثه در شهر … نوروز در راه است و احتیاط لازم

حادثه بعدازظهر جمعه در کمربندی غربی … در این روزهای نزدیک به ایام نوروز احتیاط بیشتر لازم و ضروری است … هم برای حفظ سلامت و جسم خود و هم دیگران …

ادامه مطلب

سکوت آیت الله علما در قبال تحولات کاخ استانداری / اختلافات نتیجه ندارد

پس از گذشت 5 روز از انتصاب حجت الله دمیاد بعنوان استاندار جدید کرمانشاه و برکناری دادوش هاشمی ؛ آیت الله علما امام جمعه کرمانشاه درین باره سکوت کرده است .

به گزارش کرمانشاه پست ؛ نماینده ولی فقیه در استان حتی در  خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته کرمانشاه سکوت کرد و اشاره ای به این موضوع ننمود .

آیت الله علما در خطبه  امروز خود اظهار داشت: بگو مگوها و اختلافات نتیجه‌ای در پی ندارد و فضا را متشنج می‌کند، بنابراین طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید امید و نشاط را در جامعه حکمفرما کنیم.

بنظر می رسد با توجه به این گفته تصمیم ایشان بر سکوت و عدم موضعگیری در این زمینه خواهد بود .

در زمان انتصاب دادوش هاشمی استاندار سابق در سال 88 سخنان تأیید نشده ای از مخالفت و تلاش امام جمعه کرمانشاه برای عدم انتصاب و برکناری هاشمی منتشر شد . کار مخالفت بحدی بالا گرفت که آیت الله علما تا نیمه های مدیریت دادوش هاشمی در جلسات رسمی دولتی استان خودداری می کرد تا اینکه صلح نامه معروف مقامات ارشد به مخالفت ها پایان داد .

ادامه مطلب

دادوش هاشمی در گفتگو با باختر چه گفت ؟

دادوش هاشمی پس از برکنار شدنش از سوی دولت و انتصاب حجت الله دمیاد بعنوان استاندار جدید؛ با نشریه باختر گفتگوی کوتاهی انجام داده است .

به گزارش کرمانشاه پست استاندار سابق کرمانشاه درباره برکناری خود می گوید : معمولا پست های دولتی دائمی نیست و بنا به مقتضیات جابجایی انجام می شود که این یک روند قانونی است .

هاشمی علت ناراحتی خود را درباره برکناری اش چنین عنوان می کند : از اینکه از این مردم جدا می شوم ناراحتم اما یقین بدانید هرکجا باشم به یاد مردم خوب و میهمان نواز کرمانشاه هستم و خواهم بود .

ادامه مطلب

سخنی با استاندار جدید کرمانشاه

داوود امامی - اين روزها تغييراستاندار شايد مهمترين خبري است كه استان با آن مواجه است . هاشمی به یکباره کنار گذاشته شد و دمیاد بعنوان دومین استاندار بومی راهی ساختمان سفید رنگ استانداری شد . ضمن تقدیر از زحمات چندساله اخیر مهندس سید دادوش هاشمی که در برخی از پروژه ها باعث تسریع در امور شد این منصب را که فرصتی عظیم جهت خدمت به مردمی محروم برای حاج حجت الله دمیاد میدانم تبریک عرض مینمایم و نکاتی را در این باب با کسب اجازه از صاحب نظران محترم استان ذکر مینمایم :
جناب آقای دمیاد ، فرزند لایق کرمانشاهی و استاندار امروز استان شما به خوبی میدانید که دیار کرمانشاه از لحاظ محرومیت، در زمره محروم ترین استانهای کشور است و در جدیدترین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران ، کرمانشاه بر قله بیکاری کشور جای گرفته و این در حالیست که بسیاری از جوانان تحصیل کرده این دیار برای یافتن شغل های ولو بسیار پایین، راهی دیار غربت شده و رنج های بسیاری را بر خود و خانواده تحمیل می کنند.
مشکلات کرمانشاه اعم از اشتغال جوانان، پروژه های نیمه کاره ، کندی در اجرای راه آهن، عدم توجه جدی به اصلاح و توسعه راه های مواصلاتی، زیبا سازی ورودی و درونی شهرها و ... علاوه بر تزریق بودجه های کارشناسی و دقیق، به مدیریتی صحیح، پیگیر و خستگی ناپذیر و کارآمد نیاز دارد که امروز از شما بعنوان یک مدیر بومی بیشتر از سایر استانداران انتظار میرود رفع گردد زیرا شما از قبل بر امور واقف هستید .
البته این را هم عرض نمایم که انتظار معجزه از شما نداریم اما این انتظار از کسی که سابقه چندین ساله در دولت های نهم و دهم را دارد و چندسالی است که در وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری پست های مهمی را عهده دار شده است، می رود که با مدیریتی نو و استفاده از افراد کارآمد و فعال و بدور از شعار زدگی و سیاسی کاری استان را در مسیر توسعه و ترقی قرار دهید .
از آن جا که رونق و پیشرفت استان که به نوعی توسعه و پیشرفت کشور را به دنبال دارد خواست قلبی و رسالت سنگین ما اهالی مطبوعات است مناسب می دانم در بدو حضور شما معروض گردم ، استان کرمانشاه از ذخایر ارزشمندی برخوردار است که مهم ترین آن ها منابع انسانی است. میزان باسوادی و تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، تعداد و حجم مطبوعات محلی و رسانه های مجازی ظرفیت و پتانسیل بالایی ایجاد کرده است که می تواند بالقوه برای هر مدیر و مسئولی در استان فرصت یا تهدید جدی باشد.
آقای استاندار ، در بین قشر فرهیخته رسانه به ویژه روزنامه نگاران و نویسندگان مطبوعات محلی استان افراد شریف، دلسوز، آگاه و متعهد کم نیست، آن ها را چشم و گوش خود قرار دهید؛ آن وقت خواهید دید همین توجه و التفات چه نیروی سحرانگیزی در فضای توسعه و پیشرفت استان کرمانشاه خواهد گشود.
آقای استاندار! بپذیرید روزنامه نگاران و نویسندگان در اینجا باغ و ویلا ندارند، اتومبیل های لوکس و گران قیمت که رنگ چشم ها را مبهوت تماشای خود می کند، ندارند. اهالی مطبوعات ما غالبا از هیچ مدیر و مسئولی چشم داشت شخصی و نفع فردی نخواسته و نبرده اند. آن ها از وسایل و امکانات بیت المال یا هیچ بهره ای نداشته یا کمترین را دارند. با این وجود دغدغه ای بزرگ روح و جان آن ها را آرام نمی گذارد و آن هم توسعه، پیشرفت و تامین رفاه و عدالت اجتماعی جامعه است. بیایید در نیل به این مقصود در کنار اهالی مطبوعات باشید، آن ها را از خود نرانید بلکه آن ها را از خود بدانید. فرمانداران و بخشداران و مدیران ادارات را ملزم به پاسخگویی به افکار عمومی نمایید. می توانید کمیته ای برای رصد کردن انتقادات، پیشنهادات و دل مشغولی اهالی مطبوعات تعیین کنید.
با وجود این که ما شما را بومی استان به حساب می آوریم اما از بین بزرگان و پیشکسوتان برای خود مشاورانی امین برگزینید تا شما را در این مهم یاری رسانند.
مشکلات فراوان اقتصادی،اجتماعی و... گریبان مردم استان را سالهاست گرفته که صد البته در دولت نهم و دهم تلاشهای زیادی صورت گرفته است و در خصوص سایر مشکلات با چاره اندیشی  مسئولان عالی استان می توان این مشکلات را رفع یا کم تر نمود.
ابتدا متذکر می شوم پروژه های عمرانی و توسعه ای زیادی در استان نیمه کار و ناقص مانده اند  که امیدواریم در این خصوص با همراهی مردم و دولت خدمتگزار نسیبت به پیگیری و اتمام آنها بیش از پیش اقدام گردد نظیر پروژه های مسکن مهر که مردم از شنیدن جواب های تکراری امروز و فردای تعاونیها به ستوه آمده اند . از این تعاونی ها بخواهید و نیز به شما پیشنهاد میکنم در بحث مسکن مهر دستورات لازم را در زمینه تحقیق و تفحص مبذول فرمایید .
همچنین در زمینه کشاورزی بسیاری از مردم چشم انتظار حمایت بیش از پیش استانداری و در صدر آن دولت خدمتگزار به امر حمایت از کشاوورزی استان هستند هرچند در سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی برای حل مشکلات صورت پذیرفته که انصافآ جای تقدیر دارد ولیکن کشاورزی استان نتوانسته اند عملا از این حمایتها بهره مند گردند .
در زمینه صنعت ، به نظر می رسد بخش صنعت استان بسیار بیش از پیش نیاز به حمایت شما مسئولین عزیز دارد. این سخن نفی کارهای خوب قبل نیست بلکه تاکیدی است برای حمایت بیشتر.
استان پتانسیل زیاد و والایی برای جذب توریست و گردشگر دارد. وجود آثار تاریخی بسیار  زیاد در استان موید این سخن است. به نظر می رسد با تقویت بنیان ها اساسی جذب توریست در استان می توان از این پتانسیل بالا برای ارتقا سطح اقتصاد استان کرمانشاه استفاده نمود. برای مثال برگزاری جشنواره های فصلی و یا ارائه تسهیلات سفر ،تبلیغات جاذبه های استان در رسانه های ملی و کشوری....
این چند نکته که نگاشته گردید تنها بخشی از انتظارات بوده که از لسان این قلم به جنابعالی عرضه شد. در پایان امیدواریم با شناسایی نقاط ضعف و قوت از سوی شما در کنار مدیریت جامع بر حوزه های عمرانی، خدماتی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شاهد متعادل سازی و رفع هر گونه کاستی بر مبنای توانایی های استان باشیم و بتوانیم با خیز مناسب در راستای سند چشم انداز و برنامه های تعیین شده پیش رویم تا برخی عقب افتادگی های کرمانشاه همچنان پنهان نماند.
و در پایان این نکته مهم و کلیدی را ذکر میکنم تنها چیزی که برای مسئولان می‌ماند، خدمت صادقانه به مردم است که امروز یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی است .

ادامه مطلب

آخرین وضعیت بازار خودرو + لیست قیمت ها

اگرچه بازار خودرو کشور این روزها با افت قیمت‌ها روبه‌رو شده، اما کارشناسان معتقدند هنوز نمی‌توان واژه «ارزانی» را به کار برد، زیرا هنوز هم قیمت‌ها بالا به نظر می‌رسند.

به گفته فعالان بازار، طی 10 روز اخیر، قیمت بیشتر خودروها اعم از داخلی و خارجی، با کاهش روبه‌رو شده و هنوز هم ادامه دارد. آنها معتقدند اظهارات هفته گذشته رییس‌جمهور و تاکید وی بر کاهش قیمت خودرو، دلیل اصلی افت قیمت‌ها در بازار است. محمود احمدی‌نژاد در گفت و گوی تلویزیونی هفته گذشته خود تاکید کرد که توافقی بر سر افزایش قیمت خودرو با خودروسازان نداشته و آنها باید قیمت محصولات شان را کاهش دهند. وی حتی تهدید کرد اگر قیمت خودرو کم نشود، تعرفه واردات را حذف می‌کند.
اظهارات و تهدیدات احمدی‌نژاد واکنش سریع خودروسازان را در پی داشت، به نحوی که آنها بلافاصله عنوان کردند قیمت‌ها را پایین خواهند آورد، آن هم در شرایطی که با مجوز خود دولت اقدام به افزایش قیمت کرده بودند. با این حال، اما به فاصله کوتاهی نظر خودروسازان برگشت و آنها با همان استدلال‌های قدیمی خود تاکید کردند قیمت محصولات شان را با شرط و شروط پایین خواهند آورند. حالا هم که حدود 10 روز از اظهارات احمدی‌نژاد می‌گذرد، هنوز مشخص نیست دست آخر خودروسازان زیر بار کاهش قیمت خواهند رفت، یا به هر نحوی شده از زیر این بار شانه خالی خواهند کرد؟
با این حال، اما بازار خودرو واکنشی مثبت به صحبت‌های احمدی‌نژاد نشان داد و قیمت‌ها کاهش میلیونی را در این مدت به خود دیدند. اوضاع به شکلی است که حتی برخی خودروها با قیمتی زیر نرخ کارخانه در بازار عرضه می‌شوند. هرچند قیمت خودروها در این 10 روز اخیر کاهش قابل‌توجهی داشته، اما نباید فراموش کرد که رکود بازار ناشی از انتظار مشتریان برای کاهش قیمت‌هاست. مشتریان منتظر بودند تا خودروسازان قیمت را پایین بیاورند و به تبع آن، قیمت‌ها در بازار نیز افت کند، اما طی روزهای پایانی سال و با افزایش تقاضا، احتمال رشد دوباره قیمت خودرو وجود دارد.
افت قیمت میلیونی
اما به بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت خودرو به چه شکل است. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، مگان هم‌اکنون 80 میلیون تومان قیمت دارد و این موضوع از افت چهار میلیونی آن طی هفته جاری حکایت می‌کند. همچنین تندر - ۹۰ نیز که این روزها قیمتی زیر نرخ کارخانه دارد، هم اکنون در مدل پارس خودرویی خود 34 میلیون تومان به فروش می‌رسد. تندر مدل E1 نیز با قیمت 31 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.
از تندر و مگان که بگذریم، تیبا نیز دیگر خودرویی است که طی هفته جاری با کاهش قیمت روبه‌رو شده است. این محصول
20 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. دیگر خودرویی که این هفته با کاهش قیمت روبه‌رو شد، ماکسیما است. ماکسیما در حال حاضر 110 میلیون تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از کاهش قیمت سه میلیونی تومانی آن حکایت می‌کند.
نیسان تيانا هم در حال حاضر با قیمتی برابر با 145 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. به جز ماکسیما و تیانا، دیگر خودرو لوکسی که این هفته کاهش قیمت را تجربه کرد، سوزوکی گرندویتارا بود. این محصول در حال حاضر ۱۲0 میلیون تومان در بازار قیمت دارد. اما دیگر خودرو بالای ۱۰۰ میلیون بازار، مزدا۳ است که با افتی قابل‌توجه هم‌اکنون قیمتی برابر با ۱22 میلیون تومان دارد. این محصول مونتاژی هشت میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. دیگر مدل مزدا یعنی مزدا۲ نیز در حال حاضر ۷۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
در بین محصولات ایران خودرو، اما پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس و سمند و پژو ۲۰۷ نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۳6 میلیون تومان دارد. تیپ۶ این محصول در حال حاضر ۵2 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این از افت قیمت یک میلیونی آن حکایت دارد. در بین مدل‌های صندوقدار ۲۰۶ نیز V9 با قیمتی برابر با 53 میلیون تومان به فروش می‌رسد و V8 هم 45 میلیونی است. این دو خودرو نیز افتی یک میلیونی را تجربه
کرده اند.
همچنین پژو 207 اتومات نیز با توجه به افت قیمت یک میلیون تومانی اش، در حال حاضر 56 میلیون تومان به فروش می‌رسد. در بین دیگر مدل‌های پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ نیز که حدود 5/1 میلیون تومان افت قیمت داشته، 25 میلیون تومان به فروش می‌رسد. سمند هم در مدل LX خود قیمتی برابر با ۲۶میلیون تومان دارد.
پژو پارس نیز در حال حاضر ۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین به گفته فعالان بازار، پراید در حال حاضر 18
میلیون تومان در مدل ۱۱۱ خود قیمت دارد. پراید مدل 131 نیز 17 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رود و مدل 132 هم 400 هزار تومان ارزانتر خرید و فروش می‌شود.

منبع : دنیای اقتصاد

ادامه مطلب

قاتلان طلا فروش سنقری دستگیر شدند

فرمانده انتظامي شهرستان سنقر استان کرمانشاه ، صبح امروز از دستگيري 4 متهم به قتل مرد طلافروش خبر داد .

به گزارش کرمانشاه پست سرهنگ کرم فتاحي فرمانده انتظامي شهرستان سنقر در تشريح اين خبر گفت : با تلاش شبانه روزي واحدهاي مختلف انتظامي شهرستان سنقر 4 مرد جوان که با استفاده از اسلحه گرم اقدام به قتل يک طلا فروشي کرده بودند ، دستگير شدند .

سرهنگ فتاحي افزود : متهمان در تحقيقات انجام شده اعتراف کردند ، روز نهم اسفند ماه سال جاري با نقشه قبلي و با قصد سرقت وارد مغازه طلافروشي مذکور شده ، اما با توجه به مقاومت فرد طلافروش با شليک اسلحه وي را به قتل رسانده و بدون انجام سرقت اقدام به فرار کرده اند .

فرمانده انتظامي شهرستان سنقر تصريح کرد : متهمان که 18 ، 21 و 22 سال سن دارند ، پس از بازسازي صحنه قتل و تکميل پرونده ، جهت سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضايي شدند .

ادامه مطلب

افزایش دوباره قیمت سکه و ارز + جدول قیمت ها

قیمت سکه و ارز پس از کاهش محسوس روز دوشنبه دوباره سیر صعودی و افزایشی در پیش گرفته است .

به گزارش سرویس اقتصادی کرمانشاه پست تا زمان ارسال خبر هر دلار آمریکا 3550 تومان ؛ پوند انگلیس 5490 و هر یورو 4675 تومان بفروش می رسد .

از سوی دیگر هر سکه تمام بهار آزادی 1340000 تومان و هر گرم طلای 18 عیار 135800 تومان در بازار معامله می شود .

جدول برگرفته از سایت دو قرون

ادامه مطلب

تحلیل حیدری طیب از وضعیت استان کرمانشاه در بودجه سال ۱۳۹۲

به گزارش کرمانشاه پست سیدسعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در تحلیلی وضعیت بودجه استان کرمانشاه شاخص های ذیل را به عنوان نکات اساسی لایحه برشمرد :

وضعیت استان کرمانشاه در بودجه سال ۱۳۹۲

تحلیل حیدری طیب از لایحه بودجه ۹۲ کشور

۱-راه آهن غرب کشور ۱۸۵۷۸۵۵ میلیون ریال

۲-احداث قطار شهری کرمانشاه ۶۳۰۰۰۰ میلیون ریال

۳-دانشگاه رازی(خوابگاه متاهلین . دانشکده شیمی و دانشکده فنی دوم ……. ۱۱۵۰۰۰ میلیون ریال)

۴-دانشگاه رازی احداث تجهیزات دانشکده و درمانگاه کشاورزی و دامپزشکی ۵۹۴۱۳ میلیون ریال)

۵-دو ردیف تعمیر و تجهیز بیمارستان های استان کرمانشاه به ترتیب ۶۱۱و۱۷و۸۰۰۰۰میلیون ریال)

۶-بیمارستان اسلام آبادغرب                            ۳۵۰۰۰میلیون ریال

۷-انتقال آب به کرمانشاه از تونل نوسود            ۴۳۳۰۰۰میلیون ریال

۸-سد داریان                                             ۴۱۲۳۰۰میلیون ریال

۹-دانشگاه رازی کرمانشاه(تعمیرات و تجهیزات)     ۳۳۵۹۹میلیون ریال

۱۰-دانشگاه صنعتی کرمانشاه (تعمیرات وتجهیزات) ۲۰۸۲۶میلیون ریال

۱۱-بزرگراه میاندوآب – کرمانشاه                      ۵۰۰۰۰۰میلیون ریال

۱۲-ایلام                                                ۵۵۰۰۰+۱۴۹۱۶۷میلیون ریال

۱۳بزرگراه کربلا                                      ۱۱۸۱۵۲ میلیون ریال

۱۴-بزرگراه اسلام آبادغرب – قصرشیرین          ۴۰۰۰۰۰میلیون ریال

۱۵-اسلام آباد پل دختر                                  ۲۶۰۶۴ میلیون ریال

۱۶-استادیوم ۱۵هزار نفری کرمانشاه                 ۲۹۷۰۰ میلیون ریال

۱۷-طرح های تامین و انتقال آب کرمانشاه           ۱۵۸۴۶ میلیون ریال

۱۸-ساماندهی رود خانه آب شوران                  ۱۱۳۵۱۴۱ میلیون ریال

۱۹-تونل                                                ۱۰۶۵۰ میلیون ریال

۲۰-تونل قلاچه                                         ۲۱۲۷۵ میلیون ریال

۲۱-فاضلاب کرمانشاه                                ۶۵۰۰۰ میلیون ریال

حیدری طیب همچنین به آن بخش از ردیف های کلان با گلوبال بودجه اشاره کرد که با تلاش نمایندگان ومسئولان استان ی توان بخش های عمده ای از رقم های موجود در آن را به استان منتقل کرد. وی این ردیف ها رابه فرار نقل اعلام کرد.

۱-      بودجه خاص نوسازی مدارس جهت استفاده در مدارس فرسوده شهرها بویژه روستاها و محلات محروم استان کرمانشاه

۲-      بودجه نقاط حادثه خیز جاده های کشور

۳-      بودجه مساجد،پایگاه های مقاومت در شهرها و روستاهای استان و حسینیه ها و حوزه های علمیه خواهران و برادران

۴-      تقویت ایستگاه های تلویزیونی در سراسر استان کرمانشاه

۵-      احیاء بهسازی کاروانسراها و مناطق بین راهی با استفاده از شرایط خاص راه کربلا از ورودی استان با مرز خسروی

۶-      اعتبارات مربوط به خسارت وارد شده به کشاورزان

۷-      کمک به دهیاریهای و طرحهای هادی روستایی

۸-      ایجاد خود اتکایی خانواده های مستعضعف

۹-      اعتبارات مربوط به احداث زیر بناهای اقتصادی با الویت مناطق کمتر توسعه یافته

۱۰-  اعتبارات مشارکت دولت در طرح های اقتصادی مناطق محروم

همچنین حیدری طیب وضعیت اعتبارات کلی استان را به قرار ذیل اعلام داشت:

۱-      عمرانی استانی   ۲۹۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال

۲-      مطالعات و اجرایی استان کرمانشاه ۱۸۹۰۰۰

۳-      اعتبار ماده ۱۷ قانون برنامه پنجم ۳۵۰۰۰ میلیون ریال

نماینده کرمانشاه با اشاره به سفر سال گذشته مقام معظم رهبری گفت : ظلم بزرگ در لایحه بودجه به استان کرمانشاه عدم درج ردیف های خاص آن سفر در فصول جداگانه بودجه است.

چونکه در سفر ایشان به کرمانشاه هیات محترم دولت تصویب کرد که تا سه سال اعتبارات خاص سفر جهت محرومیت زدایی از استان به تفکیک فصول مختلف آورده شود متاسفانه این مصوبه دولت فقط در بودجه سال ۹۱ گنجانده شد و اکنون عدم تکرار آن به معنای عدم توجه دولتمردان به مصوبات آن سفر معنوی و وعده های داده شده به مهم استان است.وی گفت شخصاً در نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری گلایه مردم استان را نسبت به این اقدام دولت بعرض رسانده و تلاش خواهم کرد که در قالب پیشنهادات ضمن بودجه ردیف های خاص سفر را در انتهای فصول بگنجانیم.

همچنین حیدری طیب نماینده کرمانشاه در پایان کل بودجه کشور را هفتصد و سی هزار میلیارد تومان و بودجه سال گذشته را پانصد و نود هفت هزار میلیارد تومان بوده و این بیانگر این است که انبساط بودجه داشته ایم و دولت درآمدها را زیاد نموده است در حالیکه بودجه سال ۱۳۹۲ با شرایط تحمیل شده با انقباضی باشد و انبساط بودجه با واقعیتهای امروز جامعه نمی خواند.درآمد های عمومی دولت نود و دو هزار میلیارد تومان داده اند.یعنی دولت رسما اعلام کرده بیست و هشت هزار میلیارد تومان کسری دارد.در صورتیکه کسری واقعی بیش از این خواهد بود.

بودجه کل عمرانی کشور سی و هفت هزار میلیارد تومان اعلام شده در حالیکه سال گذشته پنجاه و هفت هزار میلیارد تومان بود که به سختی ده هزار میلیارد تومان آن تحقق یافت یعنی در واقع بودجه عمرانی سال گذشته به طو کامل تحقق نیافت.هزینه یارانه بیست و سه هزار میلیارد تومان و هزینه رفاه کشور بیست و چهار هزار میلیارد تومان از سوی دولت اعلام شده است.در آمد های دولت شصت و پنج هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت و پنجاه و سه هزار میلیارد تومان از طریق مالیات اعلام شده است.قیمت نفت در بودجه امسال ۹۵ دلار پیش بینی شده است و ۶۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای یارانه اختصاص داده است در صورتیکه برای اجرای فاز ۲ یکصد و بیست هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

ادامه مطلب

حضور کرمانشاه در نمایشگاه کشوری مد و لباس

به گزارش کرمانشاه پست به نقل از هنرآنلاین نمایشگاه کشوری مد و لباس از تاریخ 13 لغایت 23 اسفند ماه سال‌جاری در مصلی بزرگ حضرت امام خمینی (ره) تهران با حضور اکثر استان‌های کشور برگزار می‌شود.

سهیل دینوری با اعلام این خبر اظهار کرد: کارگروه مد و لباس کرمانشاه در دو بخش آموزش عالی و بخش توانمندی‌های استان‌ها حضور دارد و دو غرفه 40 متری به استان کرمانشاه اختصاص پیدا کرده است.

رئیس اداره هنری ارشاد کرمانشاه افزود: در بخش مسابقه این نمایشگاه طراحان استان،با ارائه 60 طرح محلی و بومی و مناسب حضور دارند و در بخش توانمندی‌های استان با ارائه 5 الگو طراحی‌شده جدید شرکت کردند.

وی اعلام کرد: در بخش آموزش عالی نیز طرح‌های نو و جدید به همراه پایان‌‌نامه‌های دانشگاهی ارائه شده است.

ادامه مطلب

برکناری استاندار کرمانشاه وتجدید خاطره برکناری متکی

صدای جامعه : قاسم قاسمی - قطار دولت دهم هرچه به ایستگاه پایانی خود نزدیک می شود خواسته یا نا خواسته از مسافران آن کاسته می شود؛شب گذشته شاهد خبر برکناری استاندار کرمانشاه بودیم ؛خبری که هرچند غیر منتظره بود ،اما با توجه به مسبوق به سابقه بودن چنین مواردی در دولت نهم ودهم برای همه ما عادی به نظر می رسید .

برکناری جناب آقای مهندس هاشمی در واپسین ماههای دولت دهم یاد آورخاطره برکناری وزیر امور خارجه در سنگال وجناب آقای محسنی اژه ای در واپسین روزهای دولت نهم بود.

اینکه چرا در واپسین ماههای عمر دولت مدیر اجرایی استان به ناگاه بر کنار می گردد از حوصله بحث ما خارج است ؛اما چیزی که دغدغه ما است و مارا وادار به نگاشتن این مقال می کند ،وضعیت آشفته اقتصادی در روزهای منتهی به پایان سال است ؛ به اعتراف اکثر مسئولین خصوصا شخص رئیس جمهور مردم ما سخت در مضیقه می باشند ،لذا روزهای پایانی سال به مدیریتی منسجم و مدیری پر تلاش نیاز مند است.

بی شک طی ماههای گذشته جلسات فراوانی توسط استاندار جهت کنترل وضعیت اقتصادی استان برگزار شده و بر نامه ریزیهای مدونی انجام گرفته و بخشنامه های  متعددی صادر شده است که با بر کناری ار شد ترین مدیر اجرایی استان نباید انتظار داشت به نحو احسن اجرا شوند؛هرگونه جابجایی حتی در شرایط عادی مسائل اقتصادی ، اجتماعی و....؛ تحت تاثیر قرار می دهد ؛ حال که وضعیت عادی نیست و گذران زندگی برای مردم مشکل است ؛ عوارض اینچنین جابجایی دو چندان می شود وقاطبه مردم خصوصا قشر آسیب پذیر جامعه لطمه می بینند.

مقام معظم رهبری در جمع پر شور مردم تبریز از استیضاح وزیر در ماهای پایانی دولت انتقاد کردند و آنرا کار بی فایده ای دانستند که هیچگونه کمکی به مردم نمی کند لذا رئیس جمهور محترم باید آن نصیحت وتذکر مقام معظم رهبری را در مورد مجلس به دولت نیز تعمیم می داد واز عزل ونصب مدیران خودداری می کرد .

مردم غیور و همیشه در صحنه کرمانشاه متاسفانه زیان خواهند دید شاید با انتصاب استاندار جدید پروژه های مهم متوقف نگردد اما یقینا از سرعت آن کاسته می شود ؛ واقعیت این است که برنامه های کوتاه مدت و میان مدتی که توسط آقای هاشمی جهت اقدامی عاجل برای کنترل آشفته بازار کنونی تدوین شده است در اجرا با وقفه مواجه خواهد شد ویا از کیفیت آن کاسته خواهد شد.

در پایان باید گفت که مردم استان کرمانشاه در آزمونهای مختلف سر بلند بیرون آمده اند وهمیشه به ولایت و وطن خود عشق ور زیده اند  حال سزوار نیست که در این برهه از زمان با اتخاذ چنین تصمیماتی از سوی دولت  فشاری مضاعف بر آنها وارد گردد و کام آنها در آستانه سال جدید تلخ شود. بدرود/

ادامه مطلب

دادوش در باران رفت، دمياد در بهار آمد

نشریه فال و تماشا : شاهروز احمدی - نمي دانم شما هم همينطور فکر مي کنيد يا نه؟ داستان برکناري غافلگيرانه هاشمي مرا بياد داستان متکي و زيمباوه انداخت با اين تفاوت اينبار نه يک وزير بلکه يک استاندار و مقصد نه زيمباوه بلکه استانبول بود که الحق هر دو سفر خوش نگذشت. زماني هاشمي در استانبول مشغول رايزني، تجارت و سياحت بودند فکر کردم اين سفر آخر استاندار است و بعد از آن از سکانداري به زير خواهد آمد. چون اين سفر نزديک ميلياردي پر از حاشيه هاي خطرناکي بود که مي توانست اشتباه آخر يک استاندار ناموفق از زيرکي باشد.

بنابراين گروه تحريريه آنرا به فال نيک گرفتند و در پي تنظيم تحليل گروه سياسي نشريه در خصوص سفر پرحاشيه استانبول و اخراج نمايندگان و مدافعان هاشمي در کميسيون مجلس با حضور وزير بودند.

خلاصه بعد از تنظيم اين تحليل؛ خبر غافلگير کننده اي پيچيد و ورق سياست برگشت که از سرو صداي استان تا مجلس شانسي در گِل نشست و ستاره اقبال يک استاندار اينچنين خاموش شود بنابراين تيتر اول ما هم با کلمات جديدي در شرايط جديد تغيير پيدا کرد":» دادوش در باران رفت//دمياد در بهار آمد« که در آن مفهوم خاص خود نهفته و پيام خود را به همراه داشته که همانا پيام مردم استان است و آنرا منتقل مي نمايد. . و در اين بازي روزگار شايد درسي نهفته باشد که:» معاونتي آمد و غفوري را آواره کرد تا معاونتي ديگر بيامد و هاشمي را بيچاره کرد«

البته تعبير بد نشود اما اگر در جاده کرمانشاهيان به خاکي نزيم و در مديريت گردوغبار ايجاد نکنيم شايد نه منتقدي پيدا شود و نه معاونت ها هرگز اينچنين ظهور و بروز کنند و فکر کنم حداقل در استان کرمانشاه اين آخرين حلقه گمشده اين بازي سنتي باشد و آنرا به فال نيک مي گيريم.

بعد از حمد و سپاس خداوند و ابراز خرسندي با مردم اين خطه به ميمنت اينکه فرزندي ديگر از اين ديار هميشه استوار سکان هدايت استان را بدست گرفته است؛ آنچه لازم است استاندار آينده اين خطه مهندس حجت الله دمياد که قطعا مي داند و بر اساس نيازهاي اساسي، اورژانسي و قطعي بايستي بر آن همت گمارد اين است که:

1) بازارچه مرزي پرويزخان دروازه تجارت بين المللي و رونق اقتصادي اين استان است نياز است ضمن بررسي هاي لازم، جريانات حاکم بر آن؛ از انحصار اشخاص درآيد.

2) مديران شايسته بومي و نيروهاي ارزشي و توانمند جهت تحول و پيشرفت استانشان به مناصب اصلي و جايگاه در خور مديريت خود گمارده شوند.

3) خانه تکاني معاونين و بعضي زيرمجموعه ها و حتي فرمانداران مصلحتي با کارنامه ضعيف با نظر مشورتي نمايندگان و مشاوران آگاه به مسايل استان انجام شود.

4) پروژه هاي گازرساني قصرشيرين، کانال کشي بتني و غير کارشناسي بيلوار و گاوشان زير نظر و هدايت شرکتهاي بدون صلاحيت فني کارشناسي و حاشيه اي بازرسي وبازنگري شود.

5) خانه تکاني اساسي مديران وارداتي، وضعيت و ناتوان و همچنين پيمانکاران غيربومي که استان را احاطه کرده اند بخاطر هدايت امور سياسي و فرهنگي و عمراني با دلسوزي و خلوص هرچه بيشتر يک ضرورت است.

و تذکر اين خواسته ضروري است که بررسي و پيگيري مسايل ناصواب گذشته استان که خواسته اصلي مردم کرمانشاه است؛ مي طلبد نمايندگان مجلس، اهالي رسانه و منتقدين، مديريت گذشته داشته ماجرا را به گلوگاه تحت قانون براي اجراي عدالت هدايت نمايند.

اميدها بر آنست که هواي کرمانشاه با آمدن مرد بهاري لطيف و تلطيف شود و ايام بکام گردد.

ادامه مطلب

سرای روزنامه‌نگاران کرمانشاهی افتتاح شد

سرای روزنامه‌نگاران استان کرمانشاه صبح امروز سه شنبه در تالار شهید آوینی کرمانشاه توسط معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجعفر جعفرزاده و جمعی از اصحاب رسانه و مسئولان استان کرمانشاه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، این محل یک محیطی بانشاط برای دیدار و تبادل‌نظر اصحاب رسانه خواهد بود و به‌تدریج اقدامات و فعالیت‌های مفیدی در آن انجام خواهد شد و امید است تحولی در سطح کیفی محتوای مطبوعات استان کرمانشاه ایجاد کند.

برگزاری جشنواره، استقرار کتابخانه تخصصی مطبوعات، ایجاد محلی برای جمع شدن اصحاب رسانه، تشکیل سالن مصاحبه، برگزاری نمایشگاه‌های مطبوعات و تشکیل تعاونی مسکن و مصرف از اقداماتی است که قرار شده در سرای روزنامه‌نگاران انجام پذیرد.

ادامه مطلب

کاهش محسوس قیمت سکه و ارز در بازار

قیمت سکه و ارز در بازار امروز با کاهش محسوسی همراه شده است .

به گزارش سرویس اقتصادی کرمانشاه پست قیمت دلار با کاهشی 220 تومانی نسبت به روز گذشته تا زمان ارسال خبر به 3280 تومان رسیده است .

یورو 4580 و هر پوند انگلیس 5480 تومان معامله می شود .

از بازار سکه و طلا نیز کاهش ها به چشم می خورد . هر گرم طلای 18 عیار با کاهش نه هزار تومانی نسبت به روز گذشته به 125800 تومان رسیده است .

جدول آخرین تغییرات بازار بشرح زیر است :

ادامه مطلب

گسترش و تعمیق روابط علمی و فرهنگی با کردستان عراق

به گزارش کرمانشاه پست نخستین سفر هیأت عالی رتبه علمی و فرهنگی اقلیم کردستان عراق به ایران، در هفته آخر بهمن به افتتاح دفتر همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران و اقلیم کردستان و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی انجامید. نکته مهمی که بارها از سوی مسئولان ایرانی و هیأت کرد در این سفر مورد اشاره و تأکید قرار گرفت این بود که با توجه به روابط سیاسی حسنه اقلیم کردستان با ایران، روابط فرهنگی و علمی از سطح قابل قبولی برخوردار نیست.

این هیأت علمی و فرهنگی را هشت تن از استادان و مقامات کرد تشکیل می‌دادند؛ شامل:

ـ دکتر «شیرزاد احمد نجار»، استاد دانشگاه و مشاور عالی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در امور آموزش عالی،

ـ دکتر «صاحب قهرمان فیلی» استاد دانشگاه و بنیان‌گذار موسسه آمار اقلیم کردستان عراق و وزیر پیشین در دولت فدرال عراق،

ـ «نزت صالح عمر» مشاور دانشجویی دفتر نخست وزیری اقلیم،

ـ دکتر «نجدت صبری عقراوی» استاد دانشگاه و مدیر کل پژوهش و تحقیقات وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی اقلیم،

ـ دکتر «سعدالله عباس رشید» استاد دانشگاه و معاون دانشجویی رییس دانشگاه صلاح‌الدین،

ـ دکتر «مهدی قادر خضر» استاد دانشگاه و رییس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه صلاح‌الدین،

ـ دکتر «اسماعیل مصطفی مولود» استاد دانشگاه و رییس بخش زیست‌شناسی دانشکده علوم دانشگاه صلاح‌الدین،

ـ «طلعت طاهر محمد» استاد دانشگاه و رییس بخش ادبیات و زبان فارسی دانشگاه صلاح‌الدین.

این هیأت به دعوت جهاددانشگاهی و با اختیارات ویژه از سوی نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان به ایران آمد تا برای نخستین بار راهکارهای روابط علمی و فرهنگی ایران و اقلیم را بررسی و با برنامه‌ای درازمدت آن را اجرایی کند. آن چه در ادامه خواهید خواند، خلاصه‌ای از بازدیدها، پیشنهادها و توافق‌های این هیأت با مسئولان ایرانی است.

بورس شدن دانشجوی رشته زبان فارسی در استرالیا!

نشست «بررسی زبان فارسی، وضعیت و پیشینه آن در اقلیم کردستان» که در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد با استقبال علاقه‌مندان این حوزه و پرسش و پاسخ همراه بود. در ابتدای این نشست، «احسان هوشمند»، سیر اتفاقات کردستان عراق را به صورت خلاصه باز گفت و به مصایب کردها در دوران زمامداری صدام همچون، بمباران شیمیایی حلبچه، فاجعه انفال، و موضع کردها در جریان جنگ ایران و عراق اشاره کرد.

این پژوهشگر مسائل قومی در بخشی از سخنان خود گفت: حتی با نادیده گرفتن تمام پیوندهای تاریخی، آیینی و فرهنگی که در گستره چند هزار ساله وجود داشته است؛ اگر سیری به چند دهه اخیر به ویژه میزبانی ایران از آورگان کرد عراقی داشته باشیم، باید ایران با اقلیم کردستان عراق دارای بیش‌ترین روابط علمی و فرهنگی می‌بود، در حالی که چنین چیزی رخ نداده است.

هوشمند با ذکر یک مثال ادامه داد: ما در حوزه آموزش عالی دارای کم‌ترین ارتباط بین ایران و اقلیم کردستان هستیم؛ به طور مثال در سال‌های گذشته دانشجوی دکترای زبان فارسی از اقلیم کردستان، نه در ایران بلکه در کشور استرالیا بورس شده است که این خود جای انتقاد از مسئولان دارد که چرا اهتمام جدی نسبت به چنین موارد مهمی نداشته‌اند.

وی گفت: کشور آلمان که هیچ اشتراکی با حوزه فرهنگ کردی عراق ندارد هر سال گروه زبان و ادب آلمانی دانشگاه صلاح‌الدین را دعوت می‌کند، این در حالی است که چنین اتفاقی در ایران رخ نمی‌دهد.

کردها؛ نژاده‌ترین و ناب‌ترین تیره‌ ایرانی‌

در ادامه نشست «بررسی زبان فارسی، وضعیت و پیشینه آن در اقلیم کردستان»، میرجلاالدین کزازی استاد نام‌آشنای زبان فارسی به بحث در خصوص نژاد کردها پرداخت و گفت: «من بی پروا به آواز بلند می‌گویم که در بزمی یکسره به نابی ایرانی هستیم. من با سیاست بیگانه‌ام و سخن من از روی سودمندی سیاسی نیست و اگر چه ایران از دید مرزبندی سیاسی کشوری دیگر است، اما کردان از دید من یکی از نژاده‌ترین و ناب‌ترین تیره‌های ایرانی‌ هستند و می‌توان گفت که ایرانیان راستین و سرشتین، کردان هستند».

وی حضور استادان دانشگاه‌ صلاح‌الدین در جمع دانشجویان ادبیات فارسی ایران را به فال نیک گرفت و تأکید کرد: «کرد هر جای جهان که باشد در ایران، عراق،‌ ترکیه، سوریه،‌ لبنان یا هر کشور دیگری، آنگاه که دهان می‌گشاید و سخن می‌آغازد به بانگ بلند می‌گوید که من ایرانی‌ام».

کزازی در بخش دیگری از سخنانش درباره ارتباط میان زبان فارسی و زبان کردی هم عنوان کرد: «زبان شکرین و شورانگیز پارسی با زبان کردی هیچ ستیزی ندارد، چرا که پارسی به نواده می‌ماند و زبان کردی به نیا، پس چگونه نیا و نواده با هم سر ستیز داشته باشند؟ هر کدام که دیگری را براند خود را خوار داشته است».

در بخش دیگری از این نشست «طلعت طاهر محمد» رییس بخش ادبیات و زبان فارسی دانشگاه صلاح‌الدین شهر اربیل در کردستان عراق درباره تأثیر زبان و ادبیات فارسی در ادبیات کردستان عراق سخن گفت و از زبان فارسی بعد از زبان عربی به عنوان زبان دوم جهان اسلام یاد کرد و افزود: به جرأت می‌توان گفت که هیچ شاعر کلاسیک کرد زبانی را نمی‌توان یافت که بر زبان فارسی تسلط کافی نداشته باشد و در دیوان‌ آن‌ها اشعار فارسی به خصوص غزل عرفانی یافت نشود.

ایشان همچنین اشاره کرد: از دیرباز بسیاری از کتب دینی، دستوری، فرهنگ، عروض و قافیه در کردستان عراق به زبان فارسی نگاشته شده است.

رییس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه صلاح‌الدین اربیل در ادامه به شرح مختصری از تدریس این رشته در کردستان عراق پرداخت. او همچنین به کمبود منابع و کتابخانه‌ای مجهز برای ادبیات فارسی اشاره کرد و گفت: ما از این موضوع در رنج هستیم و این کتاب‌ها و منابع را با مشقت تهیه می‌کنیم که همین جا از ریاست دانشگاه تهران به خصوص ریاست دانشکده ادبیات درخواست می‌کنیم در تأمین منابع علمی،‌ تبادل استاد و دانشجو،‌ اخذ بورس تحصیلی برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد و دکترای زبان و ادبیات فارسی و ... ما را یاری کنند.

دانشجویان کرد در ایران بورس خواهند شد

هیأت علمی و فرهنگی اقلیم کردستان عراق در جلسه‌ای با «محمود ملاباشی» معاون دانشجویی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، به بحث در خصوص بورس گرفتن دانشجویان کرد در ایران و تبادل استاد و دانشجو پرداختند.

ملاباشی در این نشست ضمن اعلام آمادگی دانشگاه‌های ایران برای بورسیه دانشجویان کرد اقلیم کردستان عراق گفت: «به غیر از بورسیه دانشجویان، آمادگی پذیرش دانشجویان آزاد را نیز داریم. به طور مثال در مقطع کاردانی 300 تا 400 هزار صندلی خالی وجود دارد که با استفاده از این ظرفیت دانشجویان اقلیم می‌توانند آموزش‌های لازم را فرا گیرند».

وی گفت: «البته ما می‌توانیم دانشجویان دوره دکترا را برای فرصت‌های مطالعاتی پذیرش کنیم؛ به گونه‌ای که در یک فرصت شش ماهه آنها با یک مقاله جهانی به کشور برگردند. ما آمادگی تبادل استاد را نیز داریم».

این مقام مسئول در ادامه گفت: «کشور ایران آمادگی دارد که دکترای پژوهش محور را بر اساس نیازهای جامعه به ویژه در بخش صنعت برآورده سازد. البته پیشنهاد می‌شود برای رفع نیازها یک کمیته مشترک بین کشور ایران و منطقه اقلیم کردستان تشکیل شود».

ملاباشی فرصت‌های مطالعاتی را در ایران نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی مناسب توصیف کرد و گفت: ایران در بسیاری از رشته‌ها همچون نانو، ژنتیک، شیمی و به ویژه در حوزه مهندسی دارای جایگاه شایسته‌ای در جهان است.

«شیرزاد احمد نجار» مشاور آموزش عالی نخست وزیر اقلیم، در این جلسه به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: دانش و معرفت یک مسئله انسانی است که ملت‌ها را به هم نزدیک می‌کند. یکی از سیاست‌های حکومت اقلیم، حمایت از دانشگاه و پیشرفت علمی است. به گونه‌ای که در دولت فعلی تأکید ویژه‌ای بر آن شده و 10 تا 15 درصد از بودجه در منطقه اقلیم به سیستم آموزش عالی اختصاص داده شده است.

شیرزاد گفت: ما نیز مایل هستیم که تعداد دانشجویان اعزامی به ایران بیشتر شود که امیدواریم مسئولان ایرانی در این زمینه همکاری لازم را به عمل آورند.

«طلعت طاهر محمد» رییس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه صلاح‌الدین اربیل هم از نیاز این دانشگاه به استاد زبان فارسی خبر داد و گفت: ما در این باره نیازمند حمایت ایران از زبان فارسی هستیم. همچنین درخواست داریم که کشور ایران زمینه را برای پذیرش دانشجویان این رشته در ایران فراهم آورد.

آشنایی با فعالیت‌های جهاد دانشگاهی

دکتر قاضی مغربی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در نشستی ضمن ابراز خرسندی از حضور هیأت کردستان عراق در ایران گفت: جهاد دانشگاهی مجموعه‌ای بزرگ است که دارای زیر مجموعه‌های تحقیقاتی، علمی، فرهنگی و آموزشی در بخش‌های مختلف است.

وی با اعلام آمادگی برای هر گونه همکاری با اقلیم کردستان عراق در بخش‌های مختلف اضافه کرد: با توجه با اشتراک‌های بی شمار تاریخی و فرهنگی، روابط در سطوح علمی و فرهنگی امری ضروری است که باید با برنامه‌ای بلند مدت به فکر تعمیق روابط و گسترش آن بود.

این مقام مسئول در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی و دستاوردهای متعدد این نهاد پرداخت.

در ادامه دکتر شیرزاد احمد نجار، پیشرفت‌های ایران را در حوزه‌های مختلف شگفت‌انگیز توصیف کرد و گفت: ما نیز علاقه‌مند هستیم که سطح روابط علمی و فرهنگی خود را با مجموعه جهاد دانشگاهی توسعه دهیم. امیدواریم که هر چه زودتر همکاری‌های مشترک، جنبه عملی به خود گیرد.

بازدید از پژوهشگاه رویان

از دیگر برنامه‌های گروه بازدید از پژوهشگاه رویان بود که در زمینه ناباروری و تحقیقات پزشکی فعالیت می‌کند. در این برنامه پس از آشنایی با خدمات و فعالیت‌های این بخش، «وثوق» معاونت پشتیبانی و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان، بیشتر فعالیت‌های این مجموعه را در حوزه پزشکی و دانش روز این رشته عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در حوزه پزشکی، پژوهشگاه رویان از جایگاه شایسته‌ای در جهان برخوردار است.

وی گفت: امیدواریم به وسیله دانش و با استفاده از این ابزار بتوانیم در خدمت بشریت و کشورهای همسایه باشیم. به ویژه کشورهای مسلمان که در اولویت قرار دارند.

وثوق با شاره به احداث یک مرکز از این مجموعه در شهر اربیل گفت: این مرکز در بیمارستان «ژین» قرار دارد که این موضوع خود می‌تواند آغاز خوبی برای همکاری‌های متقابل باشد؛ البته ما آمادگی داریم که فعالیت‌های خود را در دیگر شهرها و مناطق اقلیم گسترش دهیم.

وی همچنین آمادگی این مجموعه را برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای متخصصان اقلیم کردستان ابراز کرد.

گردش در مجتمع تحقیقاتی

از دیگر برنامه‌های گروه، بازید از مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در هلیجرد کرج بود. در این برنامه از پژوهشکده گیاهان دارویی و پژوهشکده توسعه شیمیایی بازدید به عمل آمد.

دکتر صاحب قهرمان وزیر پیشین دولت مالکی در این نشست بر ضرورت روابط علمی تأکید کرد و گفت: «روابط سیاسی ایران و اقلیم در سطح خوب و حسنه‌ای قرار دارد؛ اما روابط علمی چندان مطلوب نیست اما امید می‌رود که با همکاری نهادهای علمی و دانشگاهی، روابط علمی و فرهنگی نیز در سطح مناسبی برقرار شود».

وی در پایان سخنان خود گفت: گزارش بازدید و مجموعه پیشنهادهای این سفر را به نخست وزیر اقلیم کردستان ارائه خواهد کرد.

«مهندس دهقان» معاون پژوهشکده جهاد دانشگاهی در واکنش به این پیشنهاد گفت: این مجموعه آماده همکاری در مباحث مهندسی ژنتیک، انتقال آموزش و تکنولوژی و همچنین فعالیت‌های تولیدی در اقلیم کردستان است.

دهقان با اشاره به علاقه‌مندی این مجموعه به تحقیق بر روی گیاهان اندمیک کردستان، گفت: «مجتمع تحقیقاتی یکی از پژوهشکده‌های جهد دانشگاهی است که در نوع خود منحصر به فرد است چون کارهای آموزشی و تحقیقاتی به اضافه کارهای تولیدی همراه هم انجام می‌شود».

دکتر شیرزاد نیز در این نشست افق همکاری‌ها را روشن دانست و تصریح کرد: افراد ایرانی دارای اراده هستند و توانایی پیشرفت دارند. ملت کرد هم پس از سپری کردن دوره‌ای طولانی از مبارزات خود در عراق، اینک برای توسعه و پیشرفت آماده است.

وی گفت: ما خواهان پیشرفت هستیم و به توسعه روابط در بخش های علمی و فرهنگی با ایران علاقمندیم چنین ارتباطاتی موجب نزدیکی اقلیم کردستان عراق با ایران خواهد شد.

گشایش دفترهمکاری علمی و فرهنگی ایران و اقلیم کردستان عراق

دفتر همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران و اقلیم کردستان عراق، با حضور «نازم دباغ» نماینده اقلیم کردستان عراق و نخستین هیئت بلندپایه علمی و فرهنگی اعزامی به همراه جمعی از مدیران پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی افتتاح شد.

گشایش این دفتر به اذعان کارشناسان نقطه مهمی در روابط علمی فرهنگی ایران و اقلیم کردستان به شمار می آید. در مراسم افتتاح این دفتر نازم دباغ در سخنانی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و اجتماعی کردستان عراق با ایران گفت: «همکاری دو جانبه در حوزه‌های علمی و فرهنگی امری ضروری است که افتتاح این دفتر می‌تواند آغازی برای این همکاری‌ها و توسعه آن باشد». دباغ همچنین از نمایندگان پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری برای سفر به اقلیم کردستان دعوت کرد.

«شیرزاد احمد نجار» مشاور آموزش عالی نخست وزیر اقلیم و «صاحب قهرمان عیسی» نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، افتتاح دفتر همکاری‌های مشترک را گام مؤثر و مهمی در راستای تعمیق روابط علمی، فرهنگی و تحقیقاتی ارزیابی کردند.

عسکری مقدم و افشین داورپناه از مدیران پژوهشکده ضمن ابراز خوشوقتی از تأسیس این دفتر در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری، اظهار امیدواری کردند این دفتر بتواند در تعمیق روابط فرهنگی دو کشور بکوشد و سطح همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران و اقلیم را گسترش دهد.

امضای تفاهم‌نامه؛ آغاز همکاری

آخرین روز حضور هیأت علمی و فرهنگی اقلیم کردستان عراق در ایران، با امضای تفاهم‌نامه‌ای به پایان رسید؛ پایانی برای آغاز دوره‌ای از همکاری‌های جدید. این تفاهم‌نامه که بین پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و دانشگاه صلاح الدین اربیل منعقد شد با محورهای اجرای فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی، ورزشی، فرهنگی و هنری، تدوین شده است.

«محمد علی خبری» رییس پژوهشکده در مراسم امضای تفاهم نامه با اشاره به توانایی‌ها و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی و پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری به عنوان زیر مجموعه‌ای از این نهاد گفت: با توجه به فرهنگ دیرینه و اشتراکات فرهنگی دو کشور، نزدیکی بین این دو فرهنگ امری ضروری و یکی از دغدغه‌های ما است.

این مقام مسئول با ابراز خرسندی از عقد این تفاهم‌نامه، اظهار امیدواری کرد با توجه به غنای فرهنگی و هنری، این تفاهم‌نامه آغازی برای همکاری‌های بیشتر علمی، فرهنگی و هنری در آینده باشد.

در پایان نیز «صاحب قهرمان عیسی»، استاد دانشگاه صلاح‌الدین اربیل عراق،‌ به توانمندی‌های ایران در بخش‌های علمی و فرهنگی اشاره کرد و جایگاه ایران را در سطح جهان، به لحاظ پیشرفت‌های و دستاوردها علمی، شایسته عنوان کرد.

ادامه مطلب

جزئیات بارش برف و باران و کاهش پنج تا 15 درجه‌ای دما

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور جزئیات بارش برف و باران و کاهش پنج تا 15 درجه‌ای دما در کشور را تشریح کرد.

مهندس عبدالرضا امیدوار شهری روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران با اشاره به ورود سامانه بارشی از مرزهای غربی به کشور گفت: بر این اساس در روز دوشنبه بارش باران و برف در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه،‌ایلام، لرستان، شمال خوزستان و سپس در استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل، قزوین، البرز و تهران پیش بینی می‌شود که در این روز بارش در غرب استان‌ آذربایجان غربی و غرب کردستان و ارتفاعات البرز مرکزی از شدت بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه بارش برف و باران در روز سه شنبه استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، مرکزی، همدان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را فرا خواهد گرفت تصریح کرد: در این روز شدت بارش در استان‌های گیلان، مازندران، تهران، البرز، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال خوزستان و کرمانشاه انتظار می‌رود که بارش باران سبب آبگرفتگی معابر و بارش برف سبب اختلال در ترددهای جاده‌ای این مناطق خواهد شد.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور به وضع هوای روز چهارشنبه 16 اسفندماه اشاره کرد و گفت: بر این اساس بارش برف و باران در بیشتر نقاط نیمه شمالی و جنوب غرب کشور به ویژه در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد،‌ خوزستان،‌ اردبیل، گیلان، مازندران،‌ گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، تهران، البرز، قزوین، زنجان، مرکزی، قم، همدان، آذربایجان شرقی و غربی پیش بینی شده است که در این روز در این مناطق به سبب بارش برف اختلال در ترددهای جاده‌ای و به سبب بارش باران آبگرفتگی معابر عمومی در این استان‌ها رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد:‌در روز پنج شنبه نیز بارش برف و باران در استان‌های آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان،‌ قم، مرکزی،‌ همدان، لرستان،‌چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و در روز جمعه نیز در استان‌های گلستان،‌خراسان شمال، شمال سمنان و شمال خراسان رضوی انتظار می‌رود که به تدریج از روز جمعه این سامانه بارشی از شرق کشور خارج خواهد شد.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به نقشه‌های دمایی به ایسنا گفت: بر این اساس طی روزهای سه شنبه تا پنجشنبه در بیشتر نقاط کشور به ویژه سواحل دریای خزر دمای هوا بین پنج تا 15 درجه کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به افزایش سرعت وزش باد بر روی عراق گفت: این امر سبب می‌شود تا روز دوشنبه در برخی مناطق جنوب غرب و غرب کشور باد و گرد و خاک داشته باشیم. از سوی دیگر طی روز دوشنبه دمای هوا در سواحل شمالی کشور افزایش محسوس خواهد داشت که در برخی نقاط به ویژه در استان‌های گیلان و اردبیل با وزش باد شدید همراه خواهد بود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: همچنین از روز دوشنبه با ورود سامانه بارشی یاد شده به کشور در شمال غرب به تدریج در غرب، جنوب غرب و تا اواخر وقت دامنه‌های جنوبی البرز و غرب سواحل، ابرناکی،‌ بارش باران و برف و وزش باد پیش‌بینی می‌شود که در روز سه‌شنبه گستره این بارش‌ها به دامنه‌های زاگرس، شمال شرق و برخی مناطق مرکزی کشور نیز خواهد رسید و با ریزش هوای سرد از عرض‌های شمالی تر از سواحل شمالی کشور بارش برف و باران رخ خواهد داد.

وی افزود: بر این اساس در روز دوشنبه آسمان تهران قسمتی ابری در بعد از ظهر افزایش ابر، در اواخر وقت بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی شده است که حداقل و حداکثر دما در این روز با دو درجه افزایش به 10 و 20 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد. همچنین در روز سه شنبه آسمان پایتخت ابری همراه با بارش باران در ارتفاعات بارش برف گاهی وزش باد خواهد بود که حداقل و حداکثر دما در این روز به 10 و 16 درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید.

به گفته مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در روز دوشنبه استان‌های کرمانشاه و کردستان با حداقل دمای یک درجه سانتیگراد زیر صفر سردترین و سیستان و بلوچستان و هرمزگان با حداکثر دمای 29 درجه سانتیگراد بالای صفر گرمترین استان کشور خواهد بود.

ادامه مطلب

حجت اله دمیاد استاندار جدید کرمانشاه شد

به گزارش کرمانشاه پست به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت در جلسه امروز یکشنبه هیات دولت آقای حجت اله دمیاد به عنوان استاندار جدید کرمانشاه انتخاب و از خدمات استاندار قبلی این استان در دوره تصدی قدردانی شد.

پیشتر در سال 88 دادوش هاشمی بعنوان استاندار کرمانشاه تعیین شده بود .

ادامه مطلب

۳ هزار و ۸۵۰ تذکر مجلس نهم به وزرا و رئیس جمهور

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون در مجلس نهم، ۳ هزار و ۸۵۰ تذکر به وزرا و رئیس جمهور داده شده است افزود: از این تعداد ۴۸۰ تذکر مربوط به رئیس جمهور و مابقی نیز مربوط به وزرا بوده است.
به گزارش مهر، حسین مظفر معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در همایش امروز دستگاههای نظارتی با اشاره به وظایف این معاونت با بیان به اینکه مجلس بر ۶۸ شورا نظارت دارد که ۶۴ شورای آن جنبه ملی داشته و چهار شورا نیز جنبه استانی دارد گفت: ۲۸۶ نماینده مجلس به عنوان ناظر بر مجامع و شوراها نظارت می کند.
مظفر در بیان آماری از این معاونت اظهار داشت: تاکنون ۳۷ قانون توسط مجلس نهم مصوب و ابلاغ شده است که از این آمار تنها ۵ قانون توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است.
معاون نظارت رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه ۲۰ قانون توسط رئیس جمهور با تاخیر ابلاغ شده و ۱۲ قانون دیگر نیز آنقدر ابلاغش به تاخیر افتاد که توسط رئیس مجلس شورای اسلامی از طریق روزنامه های رسمی ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه تاکنون در مجلس نهم، ۳ هزار و ۸۵۰ تذکر به وزرا و رئیس جمهور داده شده است افزود: از این تعداد ۴۸۰ تذکر مربوط به رئیس جمهور و مابقی نیز مربوط به وزرا بوده است.
مظفر همچنین سوال از وزرا در مجلس را ۸۵۴ سئوال اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد ۵۹ سئوال از وزیر به صحن علنی آمده که در ۷ مورد آن نمایندگان قانع نشدند و بقیه نیز قانع کننده بوده اند.
نماینده مجلس تصریح کرد: تاکنون بیشترین سئوال از وزیر کشور پرسیده شده و کمترین نیز از وزیر ارتباطات.
مظفر با بیان اینکه در مجلس نهم دو استیضاح در دستور قرار گرفت گفت: یکی از آن مربوط به استیضاح وزیر ورزش و جوانان می شد که نمایندگان انصراف دادند و دیگری مربوط به استیضاح جنجالی وزیر رفاه، کار و امور اجتماعی بود.
معاون نظارت رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص استیضاح گفت: البته ما در این موضوع جلساتی با حضور وزیر گذاشتیم و به تفاهماتی رسیدیم اما مصوبه هیات وزیران، این تصمیم را بر هم زد.
وی با بیان اینکه نظارت بر تهیه و تصویب آئین نامه های اجرایی قوانین نیز یکی دیگر از وظایف معاونت نظارت است افزود: تاکنون آئین نامه ۴۸ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی به تصویب دولت نرسیده است.
مظفر با اشاره به اینکه از ۵۸۳ مصوبه دولت و بررسی هیات تطبیق قوانین مشخص شد که ۱۴۸ مصوبه مغایر قانون بوده است گفت: قوانین مغایر قانون اساسی همگی توسط رئیس مجلس لغو شد.
معاون نظارت رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۲۷۷ شکایت مردم در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شده است.
وی همچنین نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را یکی دیگر از اقدامات معاونت نظارت خواند و گفت: در این شورا ۵ عضو مرکزی و ۹۶ تن از نمایندگان نیز بر استانها ناظر هستند.
مظفر با اشاره به اهمیت بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دستگاههای اجرایی و نظارتی باید همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند. شاید برخی اشکالات مربوط به قوانین باشد اما برخی مواقع نیز روحیه خودشیفتگی مسئولان با اینکه می دانند اقداماتشان قانون شکنی است مشکلاتی را فراهم می کند و اگر مسئولان ارشد نسبت به این مورد بی اعتنا باشند و قانون را رعایت نکنند دیگر انتظاری از دیگران نمی توان داشت.
معاون نظارت رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حفظ جایگاه مجلس موضوع قانونگذاری را تقویت می کند و نباید جایگاه و شان مجلس تضعیف شود گفت: دستگاههای اجرایی مجری قانون هستند و نمی توانند در جایگاه مجلس قرار بگیرند.

ادامه مطلب

درخشش فیض الله پیری در نوزدهمین جشنواره مطبوعات کشور

فیض الله پیری روزنامه نگار فعال هفته نامه سیروان در بخش گزارش خبری مطبوعات سراسری، تحت عنوان "نبش قبر رسانه ای یک گورستان تاریخی " توانست رتبه سوم این بخش از جشنواره را به خود اختصاص دهد.

به گزارش ایلنا، مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی اینترنتی كشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر فعالان عرصه مطبوعات روز سه شنبه هشتم اسفند ماه سال جاری در تالار وحدت تهران برگزار شد و بر اساس داوری‌های انجام شده در این دوره، از نفرات برگزیده این جشنواره تقدیر شد.

بر اساس این گزارش، فیض الله پیری روزنامه نگار فعال هفته نامه سیروان در بخش گزارش خبری مطبوعات سراسری، تحت عنوان "نبش قبر رسانه ای یک گورستان تاریخی " توانست رتبه سوم این بخش از جشنواره را به خود اختصاص دهد.

فیض الله پیری متولد 1359 شهرستان قصرشیرین است كه با 14 سال سابقه روزنامه نگاری، هم اکنون در هفته نامه سیروان مشغول به فعالیت است.

وی تاکنون موفق به کسب رتبه های متعدد استانی و کشوری شده که از آن جمله می توان به دو عنوان برتر جشنواره میراث فرهنگی و رسانه کشور اشاره کرد.

ادامه مطلب

کارنامه اشتغال دادوش هاشمی به روایت اعداد و آمار + جدول

کرمانشاه پست : فرزاد پورمرادی – کشمکش آمدن و پذیرش دادوش هاشمی بعنوان استاندار کرمانشاه در میانه و انتهای پاییز 88 تنها به آن صلح نامه بزرگان استان پایان نپذیرفت . در حالی که فرهاد تجری مهمترین حامی وی در مجمع نمایندگان هشتم استاندار شدن هاشمی را اعلان رسمی کرد کرمی راد دیگر عضو مجمع مهمترین مخالفش هر چه توانست بانجام رسانید تا از انتخابش جلوگیری کند .

پس از پیاده شدگان از قطار مجلس هشتم ؛ مجمع نهم اما در یکدستی مخالفت با استاندار جای کم و کاستی نگذاشته است . هر چه بوده در مخالفت و موافقت تنها به مجمع خلاصه نشده که خارج از این نوشتار است . آنچه شد اما تأیید و امتداد کار دادوش هاشمی بعنوان استاندار کرمانشاه تا بامروز است .

حال چندماهی به پایان یک مدیریت پرچالش کرمانشاه باقی نمانده و بنظر می رسد صدایی برای رفتن و آمدن کسی در اطراف و اندرونی کاخ سفید استانداری شنیده نمی شود . همگان به ماندن و نرفتنی تن داده اند . بنظر دعوا و تلاش تا پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد آینده تعطیل شده است . هر چند ضرب شست نشان دادن ها برایش پایانی متصور نیست .

در این بین تنها نکته ای که رها شده سنجش عملکرد برای افکار عمومی است . نه رسانه استانی و نه رسانه های مکتوب و مجازی استان رغبتی به هر دلیل برای سنجش کارنامه مسئولین و مقامات بلندپایه نشان نمی دهند و این برای کارنامه رسانه ای کرمانشاه مناسب و شایسته نیست .

چالش و تضارب آرا به همراه نقد مدیران نه در خطوط قرمز ملی است و نه ناخوشایند رسالت رسانه ای . خزیدن در پستوی توجیهات و یا تمکین به حداقل های لبخند مماشات و همراهی نتیجه اش همین چهره نامناسب و ناپسند رسانه های استانی است . دردی که همگان از آن می گویند و گویی تکانی برای حلش دیده نمی شود .

البته این مسأله تنها در رسانه پدیدار نیست . همین چند روز پیش بود که بزرگان فکری کردستان در دانشگاه تهران یادمان سردشت شیمیایی را برگزار کردند . در حالی که در بغل گوش خودمان در زرده و نسار دیره صدها زخم خورده شیمیایی داریم و بزرگانمان ! حتی برای تمجیدی کناره گرفته اند . گویی نجوایی از دوری گزینی هراس آلود زنهار می دهد .

در هیچ دو مورد بالا خط قرمزی بنام بلبشوی سیاست امروز کشور نهفته نیست که بسیاری چنین در غلط پنداری و انزوا بسر می برند . هیچ ارگان و سازمانی در هر وادی نیز نمی تواند و نمی خواهد و تابحال نبوده است که بصرف نقد صادقانه و کارگشا درهای سازندگی گفتمان را در استان پلمپ کند . حداقل تا کنون خوشبختانه جز در ترتیبات و تصمیمات کلان چنین نبوده است .

با بهره گیری از چنین مقدمه کوتاهی عرصه نقد استان را تلنگری لازم و ضروری است و بی توجه به اخم و گلایه و لبخند و شادابی مخالفان و موافقان این خط نوشته ها ؛ بعنوان تازه ترین طی طریق ها صادقانه می نویسم کمیته اشتغال تحت ریاست دادوش هاشمی در طی سه سال اخیر موفق عمل نکرده و مطابق آمار مراکز رسمی کشور هر سال شاهد افزایش نرخ بیکاری و نزدیک شدن رتبه بندی استان به رأس استان های با نرخ بالای بیکاری کشور هستیم .

بر اساس این آمار در حالی که استان در سال 89 در رتبه هشتم کشوری بوده در سال 90 با سه پله سقوط در کف 5 استان اول بیکاران کشور قرار گرفته است . این در حالی است که مطابق جدول زیر نرخ بیکاری همواره در طی سالیان اخیر در حال افزایش بوده است :

جدول نرخ بیکاری سه سال اخیر

سال آمارگیری نرخ بیکاری سالیانه رتبه بندی کشوری
1388 13.8 7
1389 14.5 8
1390 15.7 5

این افزایش در سه فصل سال جاری مرتب در حال افزایش بوده و از نهم کشوری در بهار به دومین استان در پاییز سقوط کرده است :

جدول نرخ بیکاری بهار؛تابستان و پاییز 1391

فصل زمانی نرخ بیکاری فصلی رتبه بندی فصلی کشوری
بهار 13 9
تابستان 14.1 8
پاییز 18.8 2
زمستان - -

با این مقدمه برای راهگشایی وضعیتی اینگونه بر آن شدیم میز نقد و گفتگویی درین باره بگشاییم و با دعوت از مسئولان ؛ کارشناسان و نمایندگان درباره چند و چون این آمار به بحث و گفتگو بنشینیم و چه خوب است در گام اول شخص استاندار محترم پاسخگوی سئوالات ما باشند . بدون شک هیچ دستی بمانند نقد صادقانه و همه جانبه همیار تلاش مدیران نخواهد بود .


انتشار این مطلب بدون ذکر نام نویسنده و نام تارنما ( هر دو ) پیگرد قانونی دارد
ادامه مطلب

مصیبتی به نام منصب داران بی ظرفیت

ریجاب نیوز - یک مقدمه کوتاه: ریجاب نیوز، اولین رسانه خبری مستقل شهر ریجاب در این مدتی که فعالیت حرفه ای خود در عرصه رسانه ای را آغاز نموده است کمابیش از طرف اکثریت کاربران – خصوصا ریجابی – مورد استقبال فراوان و تشویق های بسیار قرار گرفته است.

ریجاب نیوز همیشه تمام تلاش خود را معطوف به بیان مشکلات موجود در شهر ریجاب نموده است و سعی کرده با وجود بضاعت بسیار زیاد خود گام هرچند کوچکی به سوی اطلاع رسانی شفاف به مردم خود برداشته باشد.

اما چند صباحی است که از هر سو مورد هجمه های بسیار گسترده ای قرار گرفته است و پیاپی با پیام های تهدید آمیز تعجب آوری از سوی اشخاص مختلف مواجه می شویم و مدیران این سایت با عناوین مختلف مورد تهدید قرار گرفته اند. ما نمیدانیم چه بگوییم جز آن که اطلاع رسانی شفاف را وظیفه خود میدانیم و می دانیم که با مشکلات زیادی نیز روبرو خواهیم بود اما با این وجود تا آن جا که بتوانیم و قادر باشیم به راه خود ادامه خواهیم داد.

در این باب، مقاله ای را در سایت “عصر ایران” در زمان وفات مرحوم حبیبی خواندیم که حقیقتا شرح حال این روزهای صاحبان مناصب در ریژاو و مواجه شان با سایت ریجاب نیوز است که درج آن در این پست خالی از لطف نیست: امیدواریم عزیزانی که حس میکنند تیغ انتقاد به سوی آنان روانه رفته است به این نکته قرآنی توجه داشته باشند که پاسخ هرچیزی باید عین همان چیز باشد اگر ما انتقادی کردیم، شما هم پاسخ دهید و یا از ما انتقاد کنید. تهدید کردن و ایجاد محدودیت مشکلی را حل نخواهد کرد و به این عزیزان میگوییم:گیریم دهان برخی از مردم را هم بستید، با رویش ناگزیر جوانه چه میکنی؟!

مصیبتی به نام “منصب داران بی ظرفیت”

عصرایران – ایران در شرایطی در سوگ ” سیاستمدار با اخلاق” خویش – زنده یاد دکتر حسن حبیبی – است که شماری از سیاستمداران کنونی ، بر خلاف او ، کوچکترین بهره ای از منش و سعه صدر او را ندارند.

هر چند که این قبیل افراد ، هرگز “محترم” بودنی همچون حبیبی را تجربه نخواهند کرد – و شاید هم اساساً چنین احترامی برایشان مهم نیست! – اما واقعیت آن است که حضور منصب دارانی که “سعه صدر” در وجودشان وجود ندارد ، باعث رنج مضاعف جامعه شده است.

یک مثال آشکار در این باب ، «شکایات واقعاً روزمره» ای است که مسؤولان و نهادهای دولتی ، از رسانه ها می کنند و اسباب اتلاف وقت دستگاه قضا و ایذاء اهل رسانه و قلم را فراهم می آورند.

طبیعتاً هر رسانه ای باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد ، اما این بدان معنا نیست که مسؤولان بدان حد ، بی ظرفیت باشند که کوچکترین نقد و انتقادی را برنتابند و تا کسی در رسانه ها گفت “بالای چشمتان ابروست” ، معاونان حقوقی شان را راهی دادسرا کنند که این رسانه “سیاه نمایی” کرد و “جو ناامیدی” در جامعه ایجاد نمود و به “اشاعه اکاذیب” پرداخت و “تشویش اذهان” و … !

حتی گاه برخی صاحب منصبان ، به خاطر یک کاریکاتور ساده ، چنان به خشم و خروش آمده اند که تا محکومیت کاریکاتوریست به شلاق از پای ننشسته اند!

مشکل عمده این قبیل دولتمردان و کرسی داران این است که بی آن که ظرفیت داشته باشند ،پست و سِمت گرفته اند. کسی که منصب های بلند پایه می گیرد ، باید بداند که هر منصبی ، لوازم خاص خود را دارد و لازمه مشترک همه مناصب ، “داشتن سعه صدر” و “ظرفیت نقد پذیری”است ، حال ممکن است بخشی از نقدها حتی وارد هم نباشد و نکته همین جاست.

کسی که سمتی را می گیرد ، باید بداند که فرق است بین او ، “وقتی در کنج خانه نشسته یا یک کارمند معمولی است” و “هنگامی که در سمتی بالاتر و مورد توجه جامعه قرار دارد”.

کسی که از کاریکاتور خودش وحشت دارد ، بیمناک آن است که نکند فلان روزنامه در سرمقاله اش ، عملکرد او را زیر سؤال ببرد ، نگران خبرهای خبرگزاری ها درباره خودش هست ، می ترسد که عکس او ، هنگامی که خمیازه می کشد ، چاپ شود ، واهمه آن را دارد که فلان سایت درباره او نظرسنجی کند و نتایج مطلوبش نباشد و … اساساً «بی جا می کند که سمت می پذیرد و صندلی اشغال می کند» و بعد هم راه می افتد و از زمین و زمان و این رسانه و آن منتقد شکایت می کند که به او نازک تر از گل گفته اند!

اگر مرحوم حبیبی هم همانند برخی مسؤولان کنونی بود، مرحوم کیومرث صابری فومنی (گل آقا) ، باید در گوشه زندان جان می سپرد و اگر دستگاه قضا می خواست به همه شکایت های مسؤولان ترتیب اثر بدهد ، هیچ روزنامه نگاری خارج از حبس نبود!

مسؤولانی که سعه صدر ندارند ، نه تنها خود را در گذر زمان ، بدنام می کنند ، بلکه با تنگ کردن عرصه بر رسانه ها ، جامعه را نیز از برکات نقد محروم می کنند.

این قبیل منصب داران بدانند که اگر مدام مورد انتقاد باشند ، بدان معنا نیست که از چشم مردم ساقط می شوند ، بلکه جدا از وارد یا وارد نبودن نقدها ، جامعه آنها را به عنوان افرادی که دلی بزرگ دارند ، خواهد ستود ، همان طور که دیروز “سعه صدر” و “شعور بالا” ی «معاون اول» مورد ستایش بود و امروز و همیشه نیز “سعه صدر” و “شعور بالا” ی «حسن حبیبی» مورد ستایش است و خواهد بود.

جعفر محمدی

ادامه مطلب

نخستین واکنش مجمع نمایندگان استان به آمار بیکاری استان

وحید احمدی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی به آمار اخیر بیکاری استان کرمانشاه واکنش نشان داد .

به گزارش کرمانشاه پست رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در نطق میان دستور خود در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس با استناد به اطلاعات مرکز آمار، گفت: براساس آمار استان کرمانشاه با ۱۸.۰۸ دومین نرخ بیکاری در کشور پس از لرستان را دارد و حوزه انتخابیه من با ۲۰ درصد بیکار وضعیت بدتری دارد.

این نخستین واکنش مجمع نمایندگان استان نسبت به گزارش اخیر مرکز آمار ایران است . در این گزارش کرمانشاه پس از لرستان دومین استان از نظر نرخ بالای بیکاران کشور است .

مسئولان اجرایی استان در قبال این آمار سکوت کرده اند .

ادامه مطلب