کاندیدا نشدن خمینی جوان؛ در صدر اخبار رسانه ها

جدیدترین اظهارات یادگار امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی که پس از مدت ها سکوت ایراد شد، یکی از عناوین اصلی خبرهای روزنامه‌ها و سایت‌های خبری در 24 ساعت گذشته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در حالی که 5 ماه تا انتخابات آتی ریاست جمهوری زمان باقی است و اسامی متعددی برای نامزدی در آن بر سر زبان‌هاست؛ خمینی جوان با اعلام رسمی منتفی بودن کاندیداتوری‌اش، تکلیف را تمام کرد و همین خبر سخنان وی در دیدار با اعضای تحریریه سایت بازتاب امروز را تبدیل به تیتر و عکس صفحه اول چندین روزنامه کرد.

روزنامه اعتماد با تیتر یک «سید حسن خمینی: کاندیدا نمی‌شوم» در پیشانی خود، گزارشی را در این خصوص چاپ کرده و می نویسد: «سیدحسن خمینی که تنها چند ماهی است 40 ساله شده روحانی محترمی است که محبوب همه است، از آیات عظام تا ورزشکاران و از اصلاح‌طلبان تا اصولگرایان. در 40 سالگی به اوج پختگی رسیده است. این‌چنین است که به دیدارش می‌روند و اگر پا به جایی بگذارد به احترامش از جا بلند می‌شوند و احترامش را دارند. نام سیدحسن خمینی در این ایام با انتخابات ریاست‌جمهوری گره خورده است. آمدن یا نیامدن نوه بنیانگذار انقلاب برای انتخابات ریاست‌جمهوری بارها محل گمانه‌زنی رسانه‌ها و سیاسیون قرار گرفت. او البته شایعه آمدنش را تکذیب کرد اما گویا یک بار گفتن کفایت نمی‌کرد تا این‌که یادگار مرحوم سیداحمد خمینی روز گذشته باز هم در دیداری و در پاسخ به سوالی درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم گفت: «این شایعات همیشه مطرح بوده و ما هم نمی‌توانیم مداوما تکذیبیه صادر کنیم، اما چون اخیراً مطرح شده می‌گویم که نامزدی من درانتخابات آتی ریاست‌جمهوری کاملا منتفی است».

این روزنامه، جمله دیگر یادگار امام که گفته بود: «بهترین دفاع از امام، کارآمد کردن نظام است» را نیز به عنوان سوتیتر گزارش برجسته کرده است و در ذیل صفحه اول هم یادداشتی را از نجفقلی حبیبی که وی در آن خبر می‌دهد از امروز تا روز 22 بهمن بخش‌هایی از سخنان امام خمینی را بازگو خواهد کرد. حبیبی دلیل این کار را چنین عنوان می‌کند که «از طریق دشمنان به‌گونه‌ای و از طریق دوستان انقلاب اسلامی به‌گونه‌ای دیگر تهمت‌ها و تحلیل‌های نادرست در باب امام خمینی و سخنان و مسیر حرکت او مطرح می‌شود» و چنین نتیجه می‌گیرد که «شاید یکی از راه‌های حفظ آرمان والای امام خمینی و دیدگاه‌هایش این باشد که عین سخنان او که بیان‌کننده دیدگاه اوست، مطرح شود». نویسنده در ادامه این یادداشت ضمن نقل یکی از رباعیات امام مصاحبه ایشان با روزنامه لوموند فرانسه را نقل کرده است که در چهارم اردیبهشت 1357 در نجف انجام شده است.

روزنامه آرمان روابط عمومی هم عکس یک خود را به سید حسن خمینی اختصاص داده و همراه با تیتر «کاندیداتوری‌ام منتفی است» و سوتیتر مشابه اعتماد، چاپ کرده است.

روزنامه بهار هم عکس بزرگی از یادگار امام که در حال سخنرانی است و پس زمینه‌ای از تصویر امام خمینی(س) در آن وجود دارد، خبر «جماران» از این دیدار را بدون تحلیل خاصی منتشر کرده است.

علاوه بر این روزنامه‌ها، روزنامه اطلاعات در ستون سمت چپ صفحه یک خود با تیتر «موثرترین راه دفاع از امام، کارآمد کردن نظام است»، خبر این دیدار را پوشش داده و ذیل آن نیز سه سوتیتر از فرازهای مهم سخنان سید حسن خمینی درج شده است. این روزنامه به دلیل انتشار متن کامل خبر پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بخش عمده‌ای از صفحه دوم خود را نیز به ادامه خبر و عکسی از دیدار اختصاص داده است.

روزنامه های قانون، آفتاب یزد و ابتکار هم با چاپ عکسی در صفحه یک و روزنامه شرق طی خبری در صفحه دو، خبر سخنان یادگار امام را منعکس کرده‌اند.

خبر این دیدار در اکثر خبرگزاری‌ها (ایسنا، مهر، ایلنا، فارس و...)سایت‌های خبری مانند خبرآنلاین، تابناک، مشرق، قانون، رجانیوز، الف، انعکاس، سفیر، آخرین نیوز و... نیز انعکاس یافته که عمده تیترهای اختصاص یافته به آن نیز مربوط به عدم نامزدی وی در انتخابات است، چرا که در ادوار اخیر هر بار که موسم انتخایات ریاست جمهوری فرا می‌رسد شایعه حضور خمینی جوان مطرح می‌شود که به قول سایت خبرآنلاین، با خبر دیروز وی آب پاکی را روی دست همه ریخت؛ اما می توان از هم اکنون انتظار داشت که انتخاباتی دیگر فرابرسد و باز هم نام یادگار امام که امروز در آغاز دهه پنجم عمر خود، مشغول تحصیل و تدریس حوزوی است و عمده وقت خود را در قم می‌گذراند، بر سر زبان‌ها بیفتد.