رحمت الله بیگدلی از احتمال کاندیداتوری خاتمی در انتخابات یازدهم خبر داد

حجت الاسلام رحمت الله بیگدلی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد زنجان از احتمال کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی در صورت فراهم آمدن شرايط لازم براي انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خبر داد .

به گزارش کرمانشاه پست استاد برجسته حوزه و دانشگاه روز 24 دي ماه 1391 با حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي ديداری داشته که متن کامل آن در ادامه می آید .

آقاي خاتمي در صورت فراهم بودن زمينه و اجماع اصلاح طلبان، حضور خود در انتخابات رياست جمهوري را نفي نکرد

در اين ديدار، گزارشي مفصل از وضعيت حاکم بر کشور و بحران مشروعيتي که دولت آقاي احمدي‌نژاد در نتيجه عملکرد نامطلوب خود مبتلاي به آن شده است تقديم آقاي خاتمي کردم:
«... متأسفانه دولت آقاي احمدي‌نژاد در هشت سال اخير بالاخص چهار سال گذشته علي رغم کسب صدها ميليارد دلار درآمد نفتي و غيرنفتي و هزينه بي برنامه و غيراصولي آن به علت فقدان پايگاه مناسب در ميان مردم به‌ويژه نخبگان و سپردن کارها به دست نيروهاي فاقد تخصص و سوء‌تدبير، بلايي بر سر کشور آورده که در طول بيش از سه دهه پس از انقلاب اسلامي بي‌سابقه است!
امروزه وضعيت نابسامان کشور، نه تنها موجب شکافي عميق بين دولت و ملت شده، بلکه کار به جايي رسيده که اکثريت قريب به اتفاق اصولگرايان هم در تلاشند که با جدا کردن خود از احمدي‌نژاد و حتي قرباني کردن وي از زير بار مسؤوليت حمايت هاي غيرمسؤولانه خويش از احمدي‌نژاد شانه خالي کنند!
جايگاه بين المللي ايران نيز متأسفانه بر اثر سوء‌تدبير ساليان اخير به پايين‌ترين سطح دوران پس از انقلاب اسلامي رسيده و تصويب قطعنامه‌هاي متعدد و اعمال تحريم از سوي جامعه جهاني موجبات فشارهاي سنگين بر اقشار مختلف مردم را فراهم آورده است.
تورم مهارگسيخته، سقوط شديد ارزش پول ملي، افزايش بي‌کاري و ...، دمار از روزگار مردم بالاخص اقشار آسيب‌پذير درآورده است.
افزايش شديد جرائم مختلف از قبيل رانت‌خواري، اختلاس‌هاي کلان و بي‌سابقه، قاچاق مواد مخدر، و ديگر کالاهاي اساسي مورد نياز مردم، سرقت، زورگيري و ... و آسيب‌هاي اجتماعي مانند اعمال خشونت در روابط سياسي و اجتماعي و حتي خانوادگي، خودکشي، طلاق و ... از تبعات ويرانگر مديريت ناکارآمد هشت‌ساله اخير است.
امروزه دل‌سوزان کشور با هر گرايش سياسي متوجه خطر و ضرورت تحول جدي در مديريت اجرايي کشور از طريق مسالمت‌آميز و صندوق‌هاي رأي شده‌اند تا مانع آسيب بيش‌تر به ملک و ملت شوند.
اما متأسفانه بخشي از افراطيون جناح‌هاي مختلف بالاخص يک جناح صرفا به خاطر منافع شخصي به دنبال گل‌آلود کردن فضاي سياسي کشور جهت حفظ آلاف و الوفي هستند که ادامه اين وضعيت نصيب جيب‌هاي آنان مي‌کند.
به جرأت مي توان گفت که کشور بر سر پيچ و بزنگاهي تاريخي قرار گرفته و نيازمند اعمال عقلانيتي تمام‌عيار از جانب همه جناح‌هاي موجود در کشور بالاخص هيأت حاکمه مي‌باشد.
بدون ترديد هرگونه لجاجت و امتناع از تمکين در مقابل مطالبات جدي ملت و اصرار بر بينش حذفي مي‌تواند تبعاتي ويرانگر و نابخشودني براي آينده کشور داشته باشد.
مسلما تاريخ و ملت ايران قضاوتي بي‌رحمانه‌ در باره افراد و جريان‌هايي خواهد داشت که مانع تلطيف فضاي سياسي کشور و موجب ادامه موج کينه‌هاي بدريه و حنينيه باشند.»
در ادامه به آقاي خاتمي عرض کردم:
«بحمدالله با عنايت خداوندي و با توجه به شخصيت پرهيزگار و والاي حضرت‌عالي و اصالت خانوادگي و عقلانيت و مديريت و مدبريت و صداقت و پاکي شما و گرايش وسيع دل‌هاي ملت، حيثيتي بلندپايه نصيب شما شده است که جز در مواردي نادر از پديده‌هاي بي‌سابقه تاريخ ايران است. از اين رو از جناب‌عالي انتظار مي‌رود که در اين شرايط حساس کشور علي‌رغم ميل باطني خود با ايثار از نام و نان وارد عرصه انتخابات شويد تا به فضل الهي و حمايت ملت رشيد ايران زمينه نزديکي دل‌ها و حاکميت اعتدال و عقلانيت و ممانعت از سلطه تندروي و جهالت از هر سو فراهم آيد. بدون ترديد امروزه خواست کليه اصلاح طلبان و اکثريت ملت ايران کانديداتوري حضرت‌عالي براي انتخابات آتي رياست‌جمهوري است.»
در ادامه، آقاي خاتمي ضمن تأييد وضعيت نابسامان مديريتي و بحثي مستوفا در اين زمينه و اعلام نگراني خود از آينده کشور گفت:
«ما انقلابي بزرگ و بي‌سابقه را پشت سر گذاشته‌ايم و متأسفانه وضعيت امروز کشور نه در شأن انقلاب اسلامي‌ است و نه در شأن ملت بزرگوار و رشيد ايران. ...»
آقاي خاتمي افزود:
«... مردم ما در انقلاب اسلامي بر دو امر مهم تأکيد داشتند که يکي از آن‌ها حاکميت ارزش‌هاي اسلامي و ديگري مردم‌سالاري بود. تحقق اين دو امر مهم در سايه حضور آگاهانه همه مردم ايران ممکن است. بايد زمينه‌اي فراهم آيد که همه ملت ايران با سلايق و گرايش‌هاي گوناگون بتوانند در عرصه‌هاي مختلف خدمتگذاري حضور يابند. لازمه حضور آگاهانه مردم، وجود احزاب، مطبوعات و تريبون‌هاي آزاد است. در فقدان احزاب و تشکل‌هاي ريشه‌دار، معمولا مديريت کشور به دست باندها و محافل قدرت ‌مي‌افتد و بعد از به هدر رفتن سرمايه‌هاي کشور توسط اين محافل و باندها، کسي هم مسؤوليت آن را بر عهده نمي‌گيرد. ...»
آقاي خاتمي با اشاره به ضرورت فعاليت جناح‌هاي سياسي مختلف کشور در چارچوب قانون اساسي گفت:
«... اگر سياست ما عين ديانت ماست و حضور در عرصه سياست واجب است و اگر شرکت در انتخابات واجب است، بايد زمينه اين حضور و شرکت همگان فراهم آيد. نمي‌توان از يک ‌طرف گفت که شرکت در انتخابات واجب است و همه بايد در انتخابات شرکت کنند و از سوي ديگر گفته شود که ما اجازه نمي‌دهيم که عده‌اي در انتخابات شرکت کنند! نمي‌شود به کسي گفت که بايد شنا کني و بعد دست و پاي او را ببندي و ... »
آقاي خاتمي ضمن اظهار تأسف از رواج برخي بداخلاقي‌ها و ايراد اتهام‌هاي نادرست به شخصيت‌ها و نيروهاي ارزنده کشور در دوران اصلاحات و بالاخص دوران احمدي نژاد که معمولا از طرف نيروهاي افراطي جناح‌هاي مختلف انجام مي‌شود گفت:
«اميدوارم که عقلاي قوم از جريان‌هاي مختلف سياسي مانع ادامه اين بداخلاقي‌ها و تهمت‌زني‌ها شوند و فضايي مناسب براي حضور همه جريان‌هاي سياسي کشور فراهم آيد.ّ ...»
در ادامه به آقاي خاتمي عرض کردم:
«البته براي حضور در انتخابات، فضاي سياسي مناسب لازم است، ولي اين فضا چيزي نيست که دو دستي آن را هديه بدهند. اين موج حضور مردم است که فضاي مناسب را ايجاد مي کند. بدون ترديد نظام جمهوري اسلامي بسيار مترقي‌تر از نظام سلطنت سابق است. ما در نظام پهلوي مي‌بينيم که تيراندازي به محمدرضا پهلوي در دانشگاه تهران در ?5 بهمن ???? بهترين فرصت و بهانه را براي حکومت فراهم کرد تا آيت‌الله کاشاني را به اتهام دست داشتن در اين ماجرا تبعيد کند تا با دور کردن يکي از هسته‌هاي اصلي مقاومت، لايحه الحاقي نفت را به تصويب مجلس شوراي ملي برساند. به همين دليل در نيمه شب ?6 بهمن سرتيپ دفتري، فرمانده نظامي‌ وقت تهران، آيت‌الله کاشاني را دستگير کرد و او را به قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد فرستاد و پس از چند روز آيت الله به لبنان تبعيد شد.
آيت‌الله کاشاني 6 ماه در لبنان به سر برد. در اين مدت ايشان دست از مبارزه برنداشت و با پيام‌هاي خود، ملت را به مبارزات ضداستعماري و استبدادي تشويق مي‌کرد.
به هنگام تشکيل مجلس مؤسسان به منظور افزايش قدرت شاه نيز آيت‌الله کاشاني در بيروت به سر مي‌برد، اما در انتخابات دوره شانزدهم مجلس، آيت‌الله کاشاني با حضور گسترده مردم به عنوان نماينده مردم تهران در مجلس انتخاب شد و آيت‌الله پس از يک سال و چهار ماه تبعيد در لبنان، با استقبال بي‌نظير مردم وارد تهران شد و بار ديگر رهبري مبارزه با استعمار انگلستان را بر عهده گرفت و حتي به رياست مجلس هفدهم نيز برگزيده شد.»
گفتني است که آقاي خاتمي در صورت فراهم بودن زمينه و اجماع اصلاح طلبان، حضور خود در انتخابات رياست جمهوري را نفي نکرد.
از اين رو از جناح هاي مختلف سياسي بالاخص مسؤولان کشور انتظار مي رود که فرصت تاريخي انتخابات آينده را از دست ندهند و با تلطيف فضاي سياسي کشور، زمينه انتخاباتي پرشور را فراهم آورند.
من بر اين اعتقادم که قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي و مسؤولان محترم نظام، ظرفيتي به مراتب فراتر از ظرفيت نظام سلطنتي پهلوي دارند و با کنار زدن افراطيون از مراکز تصميم گيري مي توانند انتخابات رياست جمهوري يازدهم را به فرصتي تاريخي تبديل و از شخصيتي ارزشمند چون خاتمي براي برون رفت از وضعيت فعلي کشور، نهايت استفاده را ببرند!