اداره كشور با ديدگاه سياه و سفيد غيرممكن است

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، انحصارگرايي را آفت اداره درست جوامع خواند و تصريح كرد: در جريان شكل‌گيري و فعاليت حزب جمهوري اسلامي اگرچه بنيانگذاران و فعالان اين حزب با نيت صحيح خدمت به نظام و مردم آن را گسترش دادند، اما ذات انحصار و خارج كردن ميدان رقابت از ساير نيروها، كارآمدي نيت‌هاي صحيح را هم كمرنگ كرد.
به گزارش آفتاب، ايشان تاكيد كرد: گرچه حزب جمهوري اسلامي روحيه انحصار طلبي نداشت ولي به گونه اي در كشور نفوذ داشت كه معمولا نامزدهاي اين حزب انتخاب مي شدند و همين موجب شد به دستور امام راحل فتيله حزب جمهوري اسلامي در جهت ايجاد زمينه فعاليت ساير گروه‌ها پايين كشيده شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري، نفوذ شخصيت، صداقت و كارآمدي حضرت امام را رافع مشكلات كشور پس از انقلاب خواند و تصريح كرد: وجود شخصيت‌هاي بانفوذ و مورد قبول هميشگي نيست، لذا اين احزاب و تشكيل‌ها هستند كه ماندگارند و بايد بار اداره كشور را با انسجام، برنامه و كارآمدي بر دوش بگيرند.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اداره سياسي كشور را با ديدگاه سفيد و سياه و حق و باطل را غيرممكن خواند و با اشاره به تجربه تشكيل دولت پس از جنگ تحميلي گفت: اگر آباداني و عمراني كشور پس از پايان جنگ به سرعت و درست صورت گرفت، اين امر نتيجه استفاده از نيروهاي دلسوز و كارآمد همه سلايق و گروه‌ها بود، چرا كه در اختلاف و انحصار پيشرفتي حاصل نخواهد شد.
ايشان اداره كشور را با تعادل، انعطاف و مصلحت‌سنجي امكان‌پذير خواند و تأكيد كرد: مديريت جامعه ايران كه حاوي جمعيت‌ها، قوميت‌ها و سلايق گوناگون فكري، سياسي و اجتماعي است با يك سليقه، آن هم به صورت افراطي نه به صلاح و نه امكان‌پذير است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به وضعيت كنوني احزاب در ايران، وجود احزاب نيرومند، با برنامه و كارآمد را لازمه تحقق آرمان‌هاي انقلاب و پيشرفت كشور خواند و گفت: در فقدان اين نياز، خانه احزاب مي‌توانست با پيشه كردن اعتدال‌گرايي و همكاري جاي خالي احزاب نيرومند را پر كند كه متأسفانه محقق نشد.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به تهديدات بين‌المللي و مشكلات و مسائل داخلي، اتحاد، همدلي و پرهيز از تشنج و درگيري را لازمه عبور از گردنه كنوني خواند و تصريح كرد: يك گام مهم در تحقق اين امر مهم، ايجاد دولتي متشكل از سلايق گوناگون در چارچوب قانون اساسي است تا بتوانيم دشمنان كشور را در ادامه نقشه‌هاي خود مأيوس سازيم.