جزئيات طرح ساماندهي مبادلات ارزي مرزنشينان

جزئيات اقدام جديد دولت براي ساماندهي مبادلات ارزي مرزنشينان و همچنين ساقط شدن اعتبارکارت‌ها و دفترچه‌هاي فعلي مرزنشيني و مزاياي دريافت کارت جديد مرزنشينان اعلام شد.
به گزارش کرمانشاه پست جواد اسماعيلي در گفتگو با مهر از طرح جديد دولت براي ساماندهي مبادلات ارزي مرزنشينان کشور خبرداد و گفت: بر اساس طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت، ساماندهي مبادلات ارزي مرزنشينان بر اين اساس صورت مي‌گيرد که سالانه در دو نوبت، مرزنشينان کشور يا تعاوني‌هاي مرزنشيني که از سوي آنها وکالت دارند،بامراجعه به سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت مربوطه، سهميه ارزي مرزنشيني دريافت مي‌کنند.
وي تصريح کرد:درحال حاضر روند تخصيص ارز به مرزنشينان در نقاط مرزي کشور، به صورت جزيره‌اي و دستي دنبال مي‌شود؛ به اين معنا که هر استان به صورت جداگانه، کارت مرزنشيني يا دفترچه‌اي را براي مرزنشينان صادر کرده است و فرآيند تخصيص سهميه ارزي هم به صورت دستي صورت مي‌گيرد.
وي برآورد تعدادخانوارهاي مرزنشين رايک ميليون و 700هزارخانوارعنوان کردوبا بيان اينکه کارتهاي صادره تنها به سرپرستان خانوار تعلق مي‌گيرد، گفت: تخصيص ارز اما به تعداد افراد خانوار صورت مي‌گيرد؛ به اين ترتيب که به ازاي هر عضو خانواده مرزنشين، سالانه 120 دلار ارز تخصيص مي‌يابد. البته در استانهاي غيرمحروم، سهميه ارزي مرزنشيني 60 دلار است.
وي تصريح کرد: کالاهايي که مرزنشينان مجاز به واردات آن هستند، هر ساله از سوي دولت اعلام مي‌شود که بر اين اساس، امسال 65 قلم کالا در اين فهرست قرار مي‌گيرد؛ البته بسته به نظر دولت ممکن است در مقاطع زماني اين کالاها نياز به بازنگري داشته باشند.