از افتتاح دفتر همکاری‌های علمی و فرهنگی تا تبادل دانشجو میان ایران و اقلیم کردستان

دفتر همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران و اقلیم کردستان عراق، با حضور «ناظم دباغ» نماینده اقلیم کردستان عراق و نخستین هیئت بلندپایه علمی و فرهنگی اعزامی به همراه جمعی از مدیران پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی در آن پژوهشکده افتتاح شد.

به گزارش کرمانشاه پست  در مراسم افتتاحیه، ناظم دباغ در سخنانی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و اجتماعی کردستان عراق با ایران گفت: «همکاری دو جانبه در حوزه‌های علمی و فرهنگی امری ضروری است که افتتاح این دفتر می‌تواند آغازی برای این همکاری‌ها و توسعه آن باشد».

عسکری قائم مقام پژوهشکده، در این مراسم ضمن اشاره به اشتراک‌های فرهنگی دو طرف گفت: «جهاد دانشگاهی در بخش‌های مختلف دارای دستاوردهای علمی و پژوهشی فراوانی است که استفاده و انتقال این تجربه‌ها می‌تواند گام موثری در رونق و شکوفایی اقلیم کردستان عراق باشد»

همچنین معاون دانشجویی وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری ایران و مشاور آموزش عالی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در نشستی مشترک برای تبادل استاد و دانشجو ودیگر همکاری‌های فرهنگی اعلام آمادگی کردند.

بنابراین  گزارش نشست هیئت عالی اقلیم کردستان عراق با معاون دانشجویی وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری ایران به منظور تبادل فرهنگی در دفتر آن معاونت برگزار شد.

دکترمحمود ملا باشی معاون دانشجویی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در نشست همکاری فرهنگی میان ایران و کردستان عراق ضمن اعلام آمادگی برای بورسیه دانشجویان اقلیم کردستان عراق گفت: « به غیر از بورسیه دانشجویان، آمادگی پذیرش دانشجویان آزاد را نیز داریم. به طور مثال در مقطع کاردانی 300 تا 400 هزار صندلی خالی وجود دارد که با استفاده از این ظرفیت دانشجویان اقلیم می توانند آموزش های لازم را فرا گیرند. البته ما می توانیم دانشجویان دوره دکترا را برای فرصت های مطالعاتی پذیرش کنیم به گونه ای که در یک فرصت شش ماهه آنها با یک مقاله جهانی به کشور باز خواهند گشت. ما آمادگی تبادل استاد را نیز داریم».

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر 60 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می کنند در حالی که تنها حدود 14 هزار دانشجوی خارجی در ایران به تحصیل اشتغال دارند.

«شیرزاد احمد نجار» مشاور آموزش عالی نخست وزیر اقلیم، در این جلسه به پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: دانش و معرفت یک مسئله انسانی است که ملت ها را به هم نزدیک می کند. یکی از سیاست های حکومت اقلیم، حمایت از دانشگاه و پیشرفت علمی است. به گونه ای که در دولت فعلی تاکید ویژه ای بر آن شده است و 10 تا 15 درصد از بودجه در منطقه اقلیم به سیستم آموزش عالی اختصاص داده شده است.

شیرزاد گفت: ما نیز مایل هستیم که تعداد دانشجویان اعزامی به ایران بیشتر شود که امیدواریم مسئولان ایرانی در این زمینه همکاری لازم را به عمل آورند.

« طلعت طاهر محمد» رییس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه صلاح الدین اربیل هم از نیاز این دانشگاه به استاد زبان فارسی خبر داد و گفت: ما در این باره نیازمند حمایت ایران از زبان فارسی هستیم. همچنین درخواست داریم که کشور ایران زمینه را برای پذیرش دانشجویان این رشته در ایران فراهم آورد.